Constantine Skourlis: Σε μια εποχή καταπίεσης της σεξουαλικότητας, η Hildegard von Bingen κατάφερε να υμνήσει τη γυναίκα και την ελευθερία...

Ο Αθηναίος συνθέτης και παραγωγός τράβηξε πάνω του την προσοχή το 2017 με το άλμπουμ Hades, το οποίο του πρόσφερε μάλιστα κι ένα αρκετά διεθνές προφίλ. Με αφορμή τη νέα ηλεκτρονική σύνθεση που θα παρουσιάσει στο Μέγαρο Μουσικής για την παράσταση Splendidissima Gemma (Τετάρτη 4 + Πέμπτη 5 Μαρτίου), μιλήσαμε μαζί του για την πολυεπίπεδη δράση της Hildegard von Bingen στα μακρινά χρόνια του Μεσαίωνα, για τη στενή του σχέση με τη Bedouin Records και για τα όσα έπονται στο προσεχές μέλλον

Χάρης Συμβουλίδης
Χάρης Συμβουλίδης
φωτογραφίες: Μυρτώ Γρηγορίου

Είναι αρκετές οι πτυχές της παράστασης Splendidissima Gemma, την οποία ετοιμάζετε για το Μέγαρο Μουσικής, παρέα με τον σκηνοθέτη Θέμελη Γλυνάτση και το φωνητικό σύνολο Canto Soave. Ας τα πιάσουμε λοιπόν από μια αρχή: ποιος έριξε την ιδέα; Και πώς βρεθήκατε να συνεργάζεστε εσείς οι τρεις, για την πραγμάτωσή της;

Έχει πολύ ενδιαφέρον όταν κάποιες συνεργασίες αναπόφευκτα προκύπτουν ύστερα από μια δυναμική που έχει δημιουργηθεί από προηγούμενες δουλειές. Συνεργάζομαι πολύ στενά εδώ και αρκετό καιρό με τη σοπράνο Μάιρα Μηλολιδάκη, που με σύστησε στο φωνητικό σύνολο Canto Soave, του οποίου είναι μέλος.

Η ιδέα για τη δημιουργία αυτού του πρωτότυπου έργου προέκυψε μέσα από την εκτενή έρευνα που έχει κάνει πάνω στη σπουδαία προσωπικότητα της Hildegard von Bingen η Έφη Μινακούλη, επίσης μέλος του συνόλου. Δεν μπορούσα να αρνηθώ μια πρόταση η οποία περιλαμβάνει τη von Bingen και ταυτόχρονα έχει το θάρρος να αποσπάσει θραύσματα από τον πυρήνα της προσωπικότητάς της, χωρίς απαραίτητα να προσφεύγει στην ωραιοποίηση και στην απλή επεξεργασία του έργου της. Ο σκηνοθέτης Θέμελης Γλυνάτσης ήταν συντονισμένος εξ αρχής με αυτό το όραμα και έκανε τη συνεργασία μας πολύ ευχάριστη και αποδοτική.

Μουσικό θέατρο; Ή σκηνική εγκατάσταση; Τι περιγράφει καλύτερα την ταυτότητα της παράστασης αυτής για σας, που έχετε και ανάλογες εμπειρίες χάρη στη δουλειά σας για τον Δον Κιχώτη, Βιβλίο 2ο, κεφ. 23ο και το Anima Captus - Τρωάδες, πίσω στο 2018;

Θεωρώ ότι βρισκόμαστε σε μια εποχή όπου η αποδόμηση της κατηγοριοποίησης, αλλά και γνωστών μέχρι τώρα εννοιών, είναι τελείως απαραίτητη και αναπόφευκτη. Όταν δημιουργώ ένα καινούργιο έργο, θέλω να είναι μια αν όχι πρωτόγνωρη, τότε μοναδική εμπειρία για τον θεατή. Χρησιμοποιώντας μια κοινώς γνωστή έννοια για να κατηγοριοποιήσω ένα έργο, θεωρώ ότι δημιουργώ προσδοκίες, οι οποίες φέρουν αναμνήσεις που θα είχε κανείς από άλλες εμπειρίες· και έτσι αναπόφευκτα δημιουργείται μια συγκρισιακή κατάσταση, κάτι που τείνω να αποφεύγω.

Πώς συμπορεύτηκαν η δημιουργία της νέας σας ηλεκτρονικής σύνθεσης και η σκηνοθεσία του Θέμελη Γλυνάτση; Πήγατε βήμα-βήμα μαζί; Ή προσαρμόσατε τη μουσική στο πώς σκόπευε να μεταχειριστεί τον χώρο;

Η δομή του έργου ήταν πολύ ξεκάθαρη εξ αρχής στο μυαλό μου. Τη μοιράστηκα με τον Θέμελη και εκείνος έφτιαξε τη σκηνική υπόστασή του, κατανοώντας και εξελίσσοντας την αρχική ιδέα και όλες τις χροιές της.

Συμμερίζεστε το πόρισμα της ιστορίας ότι η Hildegard von Bingen υπήρξε «μία από τις σημαντικότερες συνθέτριες όλων των εποχών»; Τι μπορεί να βρει ο ακροατής του σήμερα στους θρησκευτικούς ύμνους που έγραψε τόσους αιώνες πριν;

Είναι πραγματικά εντυπωσιακή η προσωπικότητα της von Bingen. Σε μια εποχή καταπίεσης της γυναικείας φύσης και σεξουαλικότητας, αλλά και της σεξουαλικότητας στο σύνολό της, κατάφερε μέσα από μια ραγδαία, πολυεπίπεδη δράση να παράγει έναν όγκο έργου το οποίο υμνεί τη γυναίκα και την ελευθερία. Αναδεικνύοντας την ίδια σε αγία, σε μια περίοδο στην οποία αντίστοιχα έργα θα μπορούσαν πολύ εύκολα να θεωρηθούν αιρετικά και να οδηγήσουν σε φρικτό θάνατο από την κραταιά δύναμη της εποχής, αλλά και τη μακράν μεγαλύτερη φονταμενταλιστική δύναμη όλων των εποχών, την εκκλησία.

Τι σας γοήτευσε, ως δημιουργό, στον «διάλογο» τον οποίον στήσατε με το ύφος και τον κόσμο της Hildegard von Bingen;

Αυτή η τρομερή αντίθεση μεταξύ της προσωπικότητας της von Bingen και της υπάρχουσας συνθήκης μέσα στην οποία έζησε και δημιούργησε, αυτή η ακτίνα φωτός που προβάλει μέσα από το σκοτάδι, είναι σίγουρα κάτι που με εμπνέει και συγχρόνως υπάρχει και στον πυρήνα της προσέγγισής μου, γενικότερα.

Ως ακροατής, προτιμάτε μουσικές κοντά σε αυτήν την οποία φτιάχνετε; Ή τείνετε προς το αντίθετο;

Ως ακροατής περνάω περιόδους απόλυτης μουσικής απομόνωσης. Αυτό σημαίνει ότι δεν ακούω καθόλου μουσική, κυρίως όταν βρίσκομαι στη διαδικασία δημιουργίας ενός νέου έργου. Όλον τον υπόλοιπο καιρό, οι περισσότερές μου στιγμές κινούνται γύρω από μια μουσική ακρόαση ή εμπειρία.

Ακούω από κλασική μουσική και μπαρόκ μέχρι death metal, noise και techno και σίγουρα με εμπνέει πολύ να βυθίζομαι στα πολυπληθή υποείδη της ηλεκτρονικής μουσικής, η οποία αυτή τη στιγμή θεωρώ ότι βρίσκεται σε μεγάλη άνθιση. Έχω επίσης μια πολύ στενή σχέση με τη δισκογραφική Bedouin Records του αδερφού μου Salem Rashid κι έτσι βρίσκομαι συνέχεια σε επαφή με μουσικούς και μουσικά πρότζεκτ από όλον τον κόσμο, κάτι οποίο αποτελεί μεγάλη πηγή έμπνευσης.

Σκοπεύετε αλήθεια να κυκλοφορήσετε τη μουσική σας για το Splendidissima Gemma; Ή υπάρχουν άλλα σχέδια, τα οποία επί του παρόντος προέχουν;

Το κύριο πρότζεκτ που με απασχολεί τα τελευταία τέσσερα χρόνια είναι η δημιουργία του επόμενού μου άλμπουμ, το οποίο θα κυκλοφορήσει μετά το καλοκαίρι στη Bedouin Records. Για τη δημιουργία του είχα τη μεγάλη χαρά να συνεργαστώ με ανθρώπους του χώρου που θαυμάζω, όπως ο Σεραφείμ Γιαννακόπουλος, ο Κώστας Τζέκος, η Μάιρα Μηλολιδάκη και ο Κωνσταντίνος Χίνης. Στην πορεία αυτών των χρόνων γνώρισα τον Halldór Ulfarsson, δημιουργό του θρυλικού πλέον Halldorophone, το οποίο και βρίσκεται στον πυρήνα του άλμπουμ. Ετοιμάζομαι επίσης για ένα εκτενές tour αυτής της δουλειάς, κυρίως σε Ευρώπη και Ασία. Για τη live εκδοχή του θα συνεργαστώ με την πολύ σημαντική visual και light designer Theresa Baumgardner.

Είστε δημιουργός με αρκετά διεθνές προφίλ, όμως διατηρείτε τη βάση σας στην Αθήνα, αντί να τη μεταφέρετε σε κάποια άλλη χώρα της Ευρώπης, όπως είδαμε να συμβαίνει σε πρόσφατα χρόνια με κάποιους συναδέλφους σας. Το ποιος είναι κανείς δημιουργικά, έχει τελικά να κάνει με το περιβάλλον όπου ζει; Ακόμα και με τις έντονα ίσως αρνητικές του πτυχές;

Το να ζει και να εργάζεται κανείς στην Αθήνα, όντας καλλιτέχνης, σίγουρα έχει τις δυσκολίες του. Παρ' όλα αυτά μιλάμε για μια πόλη εξαιρετικής ζωντάνιας, της οποίας ο πυρήνας βρίσκεται σε πολύ έντονη κίνηση. Αντλώ τεράστια έμπνευση και ενέργεια από αυτό το μέρος και θεωρώ ότι έχει μεγάλη αξία σε αυτήν την εποχή να βρίσκομαι και να δημιουργώ σε μια πόλη που έχει τόση μεγάλη ανάγκη να εκφραστεί. Γι' αυτό άλλωστε και παραμένω εδώ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Το 1993, ο Αμερικανός βιοφυσικός και συγγραφέας Gregory Stock δημιούργησε για λογοτεχνικούς σκοπούς τον Metaman: έναν
Αν και πλέον καμία συναυλία δεν είναι σίγουρη, τυπικά την περιμένουμε να έρθει στις 29 Απριλίου, για να φέρει και στην
Η πρώτη του ολοκληρωμένη συνεργασία με τον Χάρη Κατσιμίχα για το άλμπουμ Από Τους Κήπους Των Ψιθύρων (2019), έμελλε να

FEATURED TODAY

Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης των 40 χρόνων από την εμφάνισή τους, ρίχνουμε μια ματιά στα άλμπουμ και τα EP των R.E.M., από το Chronic Town μέχρι το

Για 3 δεκαετίες πρόσφεραν σφιχτοδεμένες συνθέσεις, συγκίνηση έτη φωτός μακριά από τη μελό, στίχους με πολλαπλές αναγνώσεις και όχι μόνο.

HOT STORIES

H κατάσταση της βρετανίδας μουσικού «είναι σταθερή και ανταποκρίνεται στη θεραπεία», σύμφωνα με το management της.

«Πρόκειται για την απόλυτη αποτυχία της κυβέρνησής μας το γεγονός ότι δεν έχει καταστήσει τα τεστ προσβάσιμα στο ευρύ κοινό», είπε

Ο θρυλικός τραγουδιστής της soul έφυγε από τη ζωή στα 81 του χρόνια. 

Top
0
Shares
0
Shares